Transportarkitekter med HELE VERDEN som arbejdsplads

Logistikvirksomheden a. hartrodt Denmark A/S er eksperter i transport af gods til og fra hele verden. Lige fra pakker på et kilo til komplette fabriksanlæg på flere tusinde ton

Der er en god portion symbolik i, at logistikvirksomheden a. hartrodts danske afdeling holder til på Grønlandsvej i Skanderborg. For ligesom det kun er en meget lille del af et isbjerg, man kan se over vandet, så udgør de 15 medarbejdere i den danske afdeling kun en meget lille del af de i alt godt 2.100 medarbejdere, som er ansat på verdensplan, i det tyskstiftede moderfirma. Virksomheden med hovedsæde i Hamburg har eksisteret i over 130 år, hvor a. hartrodt i Danmark blot har eksisteret siden 2013.
 

Løser både stor og små transportopgaver

- Så vi har bestemt noget mere erfaring og muskelkraft, end man i første omgang tror, siger Martin Fischer, der er CEO i den danske afdeling, der i øvrigt er en af blot tre afdelinger i verden, hvor det tyske moderselskab ikke har aktiemajoriteten.

 

- Det var et krav fra vores side, hvis vi skulle etablere en afdeling af a. hartrodt i Danmark, og det sagde de ja tak til efter at have tygget lidt på det.

Da den danske afdeling blev etableret, slog a. hartrodt sig især op på, at kunne håndtere specialtransporter, altså enten meget tunge eller overdimensionerede enheder. Det gør de stadigvæk i stor stil, men det fylder i dag en mindre del af de mange opgaver, de i øvrigt løser.

 

- Uanset om en kunde skal have fragtet en lille kurerpakke til Esbjerg eller et komplet fabriksanlæg på flere tusind tons til Afrika, så har vi ekspertisen til at løse opgaven. Vi sikrer, at den rigtige vare er fremme, på det rigtige sted, til det aftalte tidspunkt, siger Kasper Rask, der er general manager i Danmark.

 

Det a. hartrodt er specialister i er nemlig at få tingene til at ske. Virksomheden ejer intet materiel selv, hverken lastbiler, skibe eller fly. De er til gengæld rigtigt gode til at koordinere store mængder gods rundt blandt de mange underleverandører, som er en del af transportkæden. 

Uanset om en kunde skal have fragtet en lille kurerpakke til Esbjerg eller et komplet fabriksanlæg på flere tusinde tons til Afrika, så har vi ekspertisen til at løse opgaven. Vi sikrer at den rigtige vare er fremme, på det rigtige sted, til det aftalte tidspunkt.

Opbevaring

Derudover opbevarer den danske afdeling også en hel del gods for kunderne på det ca. 3.500 m2 store lager på Grønlandsvej.

- Nogle kunder har brug for langtidsopbevaring.
Andre kunder har brug for, at vi kan være transitlager i en kortere periode, og så får vi også flere og flere kunder inden for e-handel, hvor vi håndterer hele forsyningskæden indeholdende transport fra udenlandsk producent, lageropbevaring, pakning og distribution. Nogen af vores kunder bruger os som varelager, og har aldrig selv varerne fysisk i hænderne, da vi står for al håndtering, fra at forbrugeren har lagt en ordre, og til ordren er leveret, forklarer Kasper Rask.

 

Så virksomhedens kunder er i virkeligheden alt fra store industrivirksomheder til små iværksættere. Som et kuriøst indslag, så er der en del af de opgaver, som den danske afdeling håndterer, hvor godset aldrig rører dansk jord.

-  Vi arbejder med en gruppe af handelsselskaber, som finder en vare ude i verden, som de sælger et andet sted ude i verden. For de kunder løser vi så transportopgaven, udtaler Martin Fischer.

 

Et eksempel på en opgave for os kunne også være transport af en 18 tons generator til en fabrik i Shanghai. Kundens kriterier er leveringssikkerhed, hurtig transittid og pris i nævnte rækkefølge. Anbefaling og kundens valg går på kombineret transport med både lastbil og jernbane, som giver det mix, kunden ønsker. Containeren bliver lastet hos kunden, og fragtes med lastbil til baneterminalen i Hamburg. Derfra fragtes containeren med jernbane via Malaszewicze i Polen, hvor varen toldmæssigt udføres af EU, inden containeren på toget kører ind i Hviderusland.
Herefter kører togstammen gennem Rusland og videre til Kina, og er fremme på baneterminalen i Zhengzhou ca. 15 dage senere. De sidste ca. 1.000 km til Shanghai tilbagelægges med lastbil på cirka to dage, fortæller Kasper Rask.

 

- Det man betaler for hos os, er det store globalenetværk vi har. Både igennem vores egen organisation, men også de underleverandører som vi samarbejder med. Vi benytter selvfølgelig kun de leverandører, som vi kan stå inde for. De, som vi ved, leverer en service af høj kvalitet. Hos os er det medarbejderne, der er det helt store aktiv. Vores force er, at på trods af at vi er en del af en større koncern, er en lille, agil enhed med 12 medarbejdere på kontoret og tre på lageret. Vi har et stort kendskab til vores kunder, deres behov, og kan lynhurtigt følge op på, hvor langt en opgave er, fordi vi har størrelsen til at være tæt på vores kunder, og derfor har konstant føling med den enkelte opgave, forklarer Martin Fischer.

KONTAKT

BÜRO BÜRO A/S
Adelgade 102 a
8660 Skanderborg
Tlf. 52 340 440
info@buroburo.dk
www.buroburo.dk

© 2020 INDSIGT // Produceret af BüroBüro AS