Tømrermesteren,

der ikke ville vækste

Brian Andersen fra Stilling dyrker det lokale, for det er sjovere at lave tømrerarbejde end at sidde i en bil.

Da tømrermester Brian Andersen fra Stilling sammen med sin hustru Betina delte 1.500 hjemmeprintede foldere ud i Højvangen i Skanderborg, Virring og Stilling, var det egentlig ikke meningen, at han skulle have ansatte i virksomheden eller vækste. 

 

Han skulle bare være sig selv, køre rundt her i lokalområdet og løse små opgaver for folk, der havde brug for en tømrer. Men sådan er det ikke helt gået. For selv om han dybest set ikke har lavet nogle markedsføringstiltag siden dengang i oktober 2010, og han har holdt fast i princippet om kun at arbejde lokalt, så er Brian Andersen blevet til syv mand, to lærlinge og yderligere to ekstra tømrere på vej.

Vi lever af mund-til-mund
metoden og anbefalinger
fra tilfredse kunder, og set i
lyset af at jeg ikke har været
ude med reklamer, siden vi
startede, så kunne noget jo
godt tyde på, at det ikke er
en helt tosset strategi.

- Så lige den del er jeg fejlet lidt med, smiler Brian Andersen, der også indrømmer, at han har forsøgt sig lidt uden for det lokale pastorat.

 

- Vi sagde for eksempel ja til at renovere en lejlighed i København på et tidspunkt, fordi det var for en lokal her fra Skanderborg-området. Men det tænker jeg ikke umiddelbart, at vi siger ja til igen. Det var simpelthen for langt væk. Så nu er vores ikke helt definerede grænse nok, at vi godt kan lokkes et smut til Djursland, hvis nogle lokale skal have lavet noget på et sommerhus. Men det er bestemt ikke noget vi opsøger, pointerer Brian Andersen, hvis virksomhed løser alle former for tømreropgaver.

- Jeg plejer at sige, at vi løser alt lige fra montering af en enkelt liste og til nybyggerier af hele træhuse. Men min grundtanke er, at jeg faktisk hellere vil have 2.000 kunder, der lægger to timer hos mig hvert år end jeg vil have to-tre store, der står for hele omsætningen. For dels bliver ens forretning utroligt sårbar, hvis der kun er få store kunder og dels betyder de mange små kunder, at man får en utrolig stor kendskabsgrad. Vi lever af mund-til-mund metoden og anbefalinger fra tilfredse kunder. Set i lyset af at jeg ikke har været ude med reklamer, siden vi startede, så kunne noget jo godt tyde på, at det ikke er en helt tosset strategi, smiler Brian Andersen, der af samme grund lægger utrolig vægt på det lokale.


 

- Jeg vil meget gerne have mulighed for, at møde mine kunder nede i Brugsen, i sportshallen eller hvor jeg nu kommer rundt. Det er jo den bedste kundetilfredshedsundersøgelse man kan lave, for hvis der er nogen, der måtte være utilfreds med noget, af det vi har leveret, så er jeg ret sikker på, at jeg nok skal få det at vide hen over køledisken. Det er jo rimeligt nok, at jeg skal stå på mål, for det vi laver. Og det er da meget bedre at jeg bliver gjort opmærksom på de sjældne tilfælde end at folk går og brokker sig til højre og venstre, lyder ræsonnementet.

 

Men som væksten i antallet af ansatte antyder, så er der ikke mange utilfredse kunder hos den østjyske tømrermester, der flyttede til hustruens hjemby i 1994 og nu føler sig som en indfødt stillingenser – selvom han selv er fra Skovby.

 

- Det er være lokal betyder meget for mig. Derfor er jeg også sponsor i Skanderborg Håndbold, i Stilling IF og i tennisklubben. Man skal give noget igen, til det område man lever i. Mine folk er også lokale. Ham der bor længst væk, han kommer fra Gl. Rye. Der er jo masser af arbejde her, så hvorfor skal man gøre det mere surt for sig selv og gøre dagene længere, ved at begynde at køre efter det, spørger Brian Andersen, hvis firmabil fortæller, at det ikke bare er salgsgas: Kilometertælleren har således blot passeret de 20.000 kilometer efter 2 ½ års tjeneste.

KONTAKT

BÜRO BÜRO A/S
Adelgade 102 a
8660 Skanderborg
Tlf. 52 340 440
info@buroburo.dk
www.buroburo.dk

© 2020 INDSIGT // Produceret af BüroBüro AS