Tæt kundekontakt har givet Jysk Totalservice VOLDSOM VÆKSTKURVE

På blot tre år er det Skanderborg-baserede rengøringsfirma vokset fra 0 til 65 medarbejdere – og en omsætning på et
to-cifret millionbeløb.

Der er – i hvert fald i overført betydning – højt til loftet og let til smil – i Jysk Totalservices hovedkvarter på Danmarksvej i Skanderborg. Og de to indehavere Gitte Jessen og Lone Brandt har da også al mulig grund til ikke bare at smile, men storgrine. Historien om Jysk Totalservice er en af den slags, der skrives cases om i lærebøger i iværksætteri. For den virksomhed Gitte Jessen stiftede for blot tre år siden har i dag 65 ansatte.

 

- Efter det første år var vi ni. Så kom Lone også med ombord, og siden da er det bare gået rigtigt stærkt. For så har jeg udelukkende haft fokus på at sælge, smiler Gitte Jessen.

 

De to har kendt hinanden som kollegaer i mange år – inden de sprang ud som selvstændige. Ja, faktisk var det Gitte Jessen der i sin tid oplærte Lone Brandt i rollen som kontrollør i et af landets største rengøringsfirmaer.

Men det er mange gulvvaske siden. Og efter en del af dem, så var Gitte Jessen klar til at starte sin egen forretning.
 

- Mens jeg gik og passede mit arbejde, så begyndte jeg efterhånden at tænke over, hvad det var der gik galt, når det gik galt imellem rengøringsfirmaet og kunden. Det var næsten altid et spørgsmål om manglende forventningsafstemning og kommunikation. Til sidst tænkte jeg: det her det kan jeg lige så godt gøre selv. Så kan jeg gøre det på den måde, jeg selv tror på, fortæller Gitte Jessen, der først havde kig på Aarhus.

 

- Men Aarhus var simpelthen så presset. I Aarhus er der flere rengøringsfirmaer end der er pizzeriaer og huslejen er væsentligt dyrere. Så jeg endte i Skanderborg i stedet – og det har jeg bestemt ikke fortrudt. Det ligger centralt midt i det hele, så vi hurtigt kan nå til Silkeborg, Horsens  - og Aarhus, hvor vi også har kunder, siger Gitte Jessen.

Jysk Total Service har primært deres kunder i Østjylland, men har også nogle enkelte
aftaler i Viborg- og Herning-området. 

 

- Vi er desuden jysk underleverandør for tre sjællandske rengøringsfirmaer, så det giver selvfølgelig også lidt ekstra til omsætningen, forklarer Lone Brandt, der dog især roser sin forretningspartner, for den vilde udvikling.

 

- Hun er helt vildt dygtig til at sælge og til at snakke med folk, og det er jo heller ikke for sjov, at hun blev valgt til Årets Netværker i Skanderborg Håndbolds sponsornetværk. Det synes jeg, er helt vildt sejt, lyder det anerkendende.

 

Men en ting er at sælge. Noget andet er at fastholde kunderne, når de er kommet ind i folden. Det har de to tilsyneladende også et ret godt tag på.

- Vi tror rigtig meget på kommunikation. Vi plejer altid at indlede et samarbejde med at sige, at det er overvejende sandsynligt, at vi kommer til at begå fejl. For der er jo masser af mennesker involveret i det her – og mennesker begår fejl. Derfor er det så også vigtigt, at kunderne gør opmærksom på det, så vi kan få eventuelle fejl rettet op løbende. I stedet for at problemerne hober sig op, og lige pludseligt eksploderer, forklarer Gitte Jessen.

Af samme grund er det derfor også et must, at alle ansatte i Jysk Totalservice taler dansk.

 

- De må hjertens gerne have alle mulige farver og charmerende accenter, og det er der også, en hel del af vores ansatte der har. Men det er så vigtigt, at de forstår, og taler dansk, for det gør bare det hele så meget lettere, når de går ude hos vores kunder. De er jo vores ambassadører hele tiden, forklarer Lone Brandt, der også lægger stor vægt på, at de ansatte ikke lades alene, når en aftale med en kunde først er landet.

 

- Hver gang vi starter en ny kunde op, så sørger vi for, at der hele tiden er løbende opfølgning. Vores rengøringsassistenter er så ikke i tvivl om, hvad der er aftalt og står ikke tilbage med eventuelle spørgsmål om, hvad opgaven er. Det har vi selv oplevet i tidligere jobs, og det er jo helt
fjollet, hvis man indleder et samarbejde med en kunde, og det så kører skævt fra starten. Derfor sørger vi også for lige at hilse på og få nogle helt uformelle møder, når vi alligevel kommer ud på den enkelte virksomheder, for at fylde op med de
produkter, vores assistenter skal bruge. Det er en god måde at få høvlet eventuelle knaster ned på. Man kan lige så godt tage den slags i opløbet.

De må hjertens gerne have alle mulige farver og charmerende accenter – og det er der også en hel del af vores ansatte der har. Men det er så vigtigt at de forstår og taler dansk, for det gør bare det hele så meget lettere, når de går ude hos vores kunder, hvor de jo er vores ambassadører hele tiden.

KONTAKT

BÜRO BÜRO A/S
Adelgade 102 a
8660 Skanderborg
Tlf. 52 340 440
info@buroburo.dk
www.buroburo.dk

© 2020 INDSIGT // Produceret af BüroBüro AS