MAUL BILER
forventer boom

Maul Biler forventer boom af el-/hybrid-biler til erhverv pga nye skatteregler pr. 1. april. Der gives massive skattelettelser,
til dem der vælger en firmabil der enten kører på
100 procent el eller som hybrid.

Som det ser ud lige nu, så er der ikke ret mange, af de biler, der kører rundt som firmabiler, der er hverken helt
eller delvist eldrevne. For godt nok er der efterhånden et par gode alternativer at vælge imellem, som størrelsesmæssigt kan konkurrere med benzin- og dieselbilerne. Men typisk er de noget dyrere – og det har en betydning i og med, at en firmabil har en beskatningsværdi, som svarer til 25 pct. af bilens nypris.

 

Men her fra 1. april bliver det anderledes attraktivt at tænke i det grønne alternativ, når der skal vælges ny firmabil. For Regeringen har sammen med sine støttepartier valgt at give de bilejere, der køber el eller hybridbiler en temmelig stor skattebegunstigelse. Beskatningsgrundlaget på firmabiler vil forsat være 25 procent. Kører du i en elbil eller en plug-in hybrid, så er de første 40.000 kroner af de 25 pct. skattefri, fortæller Brian Maul, der er indehaver af Maul Biler på Danmarksvej i Skanderborg.

 

- Det betyder i praksis, at man kan have en firmabil kvit og frit, hvis altså anskaffelsesprisen er kr. 160.000 kroner. Jeg tror dog ikke, at der vil komme til at gå ret mange ekstra firmabiler i den prisklasse, for det er typisk de små bybiler, ligesom vores Skoda Citigo, med en rækkevidde på ca. 200 km, der kan fås til den pris. Folk, der har en firmabil, er typisk mennesker, der har lidt større kørselsbehov, og som også har brug for lidt mere komfort, end de helt små biler tilbyder, siger Brian Maul, der til gengæld føler sig overbevist om, at en bil som Skodas nye Superb-model i plug-in-hybrid-udgaven vil få mange til at slikke sig om munden.

 

- Det er en bil, der kan konkurrere med luksusklassen, og den bliver markant mere attraktiv efter de nye regler. Beskatningsprisen starter fra omkring kr. 350.000,- afhængigt af, hvor meget udstyr man skal have med i pakken. Når man så trækker de 40.000 kroners fradrag fra, så ender man på en nettobeskatning på lige godt kr. 2.000,- om måneden. Det er jo helt vildt meget bil, man får for de penge, og umiddelbart tror jeg, at salget af den slags biler kommer til at stige eksplosivt nu. For det bliver noget, der minder om en halvering af prisen, og det er jo åbenlyst attraktivt for mange, vurderer Brian Maul.

Det er jo helt vildt meget bil man får for de penge og umiddelbart tror jeg, at salget af den slags biler kommer til at stige eksplosivt nu. For det bliver noget der minder om en halvering af prisen og det er jo åbenlyst attraktivt for mange.

Hos Maul Biler, der sælger bilmærkerne Nissan og Skoda, er der i det hele taget kommet ret godt gang i salget af firmabiler i løbet af de seneste år.

- Havde du spurgt mig for 10 år siden, så ville jeg have sagt, at vi havde så få erhvervskunder, at det dårligt kunne gøres op i procent, men det er der lavet godt og grundigt om på. I runde tal, så vil jeg skyde på, at vi nu har 75 procent privatkunder og 25 procent erhvervskunder. Det er især Skoda, der har gjort rigtig meget i forhold til erhvervskunder. At det er Volkswagen, der står bag, har flyttet mange i den retning, fordi man får rigtig meget bil og rigtig meget kvalitet for pengene. Og så er der jo også kommet væsentligt flere leasing-biler til, siger Brian Maul.
 

Leasing-aftaler bliver også omfattet af den nye regelændring for firmabiler, der er el- og hybrid-drevne.

- Der er lidt en udfordring i, at den nye afgiftssænkning foreløbigt kun er et forsøg, der gælder året ud her i 2020. Vi håber naturligvis, at Regeringen tager sig sammen til at gøre ordningen permanent. Men vi har allerede nu aftaler på korttids-leasing klar, så vi kan hjælpe kunder i den retning, hvis det bliver et behov. F.eks har vi enkelte Superb Combi plug-in hybrid til kr. 7.495 + moms pr.md. uden 1. gangsydelse.
 

At gøre ordningen permanent vil ifølge den skanderborgensiske bilhandler give rigtig god mening.

- I hvert fald hvis snakken om reducering af co2-udledning ikke bare skal være snak. En afgiftssænking af den her karakter vil
virkelig skubbe den danske vognpark i en rigtig retning, for stort set alle de kunder der kommer ind butikken, har vi en dialog om elbiler med. Mange er rigtig interesserede, men har en lidt af
ventende holdning og siger typisk, at den næste bil de køber i hvert fald bliver en el. Her tænker jeg, at en økonomisk gulerod ville kunne flytte mange, siger Brian Maul.

KONTAKT

BÜRO BÜRO A/S
Adelgade 102 a
8660 Skanderborg
Tlf. 52 340 440
info@buroburo.dk
www.buroburo.dk

© 2020 INDSIGT // Produceret af BüroBüro AS