Passion er vejen til gennemført LÆKKERHED!

Systematisk arbejde med engagement, værdier og arbejdsglæde har forvandlet Skanderborg Park fra anonymt konferencecenter til moderne hotel.

Besøgende falder i staver

Når man kommer kørende ned ad Skovsvinget, så ligner Hotel Skanderborg Park ved første øjekast en kommuneskole fra 1970’erne med sine gule mursten i et plan, og med den store parkeringsplads med skulpturen plantet lige i midten. Men allerede når man går ind igennem døren, så bliver oplevelsen en helt anden. Typiske lyde i foyeren er WOW samt førstegangsbesøgendes kæber, der rammer gulvet af benovelse. For dels signalerer de tjekkede skiferfliser og interiøret eksklusivitet og coolness. Dels er den udsigt, der åbenbares over hotellets grønne park og Skanderborg Sø betagende, så man falder i staver.

 

Hotellets historie er lidt på samme måde. For otte år siden var hotellet til salg på grund af svigtende besøgstal, og det hele virkede ærligt talt lidt trist og gråt. I den virkelighed blev hoteldirektør Charlotte Riberholt ansat. Hun ville det anderledes. Og hotellet fik nyt liv.

 

Gennemført lækkerhed

- Alt det negative er jo heldigvis historie i dag. Vi har siden da modtaget Erhverv Skanderborgs pris for erhvervsudvikling. Til salg skiltet er fjernet for længst, og vi har været igennem en række større ombygninger for at sikre flere og bedre værelser og flere og bedre mødelokaler. Vi er blevet til et moderne hotel, hvor både service og kvalitet lever fuldt op til de superlækre omgivelser, som vi er placeret i, siger Charlotte Riberholt, der er helt klar i spyttet på, hvordan den forvandling har kunnet finde sted.

- Da jeg tiltrådte, var min mission og mit mantra, at Skanderborg Park skulle være identisk med gennemført lækkerhed. Det er i rigtig høj grad, noget der har kunne lade sig gøre, fordi vi undervejs har rekrutteret de rigtige medarbejdere, forklarer hoteldirektøren, der først og fremmest kigger efter en kvalifikation, når der skal findes nye folk til Skanderborg Park.

 

Personalet betyder alt

- Det kan lyde så frygteligt banalt, men hvis man skal lykkedes med at give hotelgæsterne oplevelsen af at være gæster og ikke kunder, så skal man være passioneret om det, at gøre en forskel for andre mennesker. Være indstillet på lige at yde dét ekstra, at gå den ekstra mil. Man skal kunne lide at have med andre mennesker at gøre, og man skal meget gerne have en gnist i øjet, når man taler om det, smiler Charlotte Riberholt, for hvem den gnist – i første omgang – er vigtigere end at have det rigtige cv.

 

Hun har således taget, og tager, gerne chancen, hvis en potentiel medarbejder med den rigtige indstilling banker på døren. 

 

- Selvfølgelig skal de grundlæggende færdigheder og kompetencer også være på plads. Men det er altså bare lidt lettere at lære og justere på, end det er at ændre på folks personlighed, værdier og grundholdninger. Mennesker, der er passionerede, omkring det de laver, performer langt bedre end mennesker, for hvem det bare er et job. Så derfor har jeg nogle gange gået lidt utraditionelle veje i forhold til at skabe det, der i virkeligheden er et helt klassisk produkt, fortæller hun og uddyber.

- Når alle de virkelig vil, og brænder for at nå de samme resultater, så smitter det engagement vilkårligt af på vores gæster. At vi i fællesskab knokler, for at løfte stedet til noget vores gæster elsker, og synes er fedt. Så BLIVER det gennemført lækkert, det slutprodukt vi står med, forklarer hun.

For Charlotte Riberholt handler det om, at alle skal føle ejerskab for tingene. At alle er helt i synch med, hvad der er Skanderborg Parks DNA.

- Det kan jo ikke nytte, at jeg går og siger, at vi skal være gennemført lækre og wellness for sjælen, hvis ikke vi alle sammen er enige om, hvad det dækker over. Så det bruger ikke bare jeg, men hele hotellets ledergruppe masser af kræfter på at samstemme, fortæller hun. Det er ikke gjort med, at man som direktør stiller sig op på ølkassen og siger, at sådan skal det være.

 

- Det er en løbende proces. Vi har for eksempel lige haft en hel dag, hvor vi lukkede hotellet for at diskutere og definere præcis, hvad vi hver især forstår ved vores værdier og, hvor vi også snakkede om, hvad der giver hver enkelt arbejdsglæde på tværs af alle vores afdelinger. Man kan sige, at det er en stor investering, når alle medarbejdere skal købes fri til sådan en dag, men man kan jo vende den om og spørge: hvad koster det virksomheden, hvis ikke der er fælles fodslaw? 

 

Det er nu engang lettest at føle ejerskab for noget, som man selv har været med til at diskutere og definere. Uanset om man er opvasker, eller om man er direktør, siger Charlotte Riberholt.

Selvfølgelig skal de grundlæggende færdigheder og kompetencer også være på plads. Men det er altså bare lidt lettere at lære og justere på end det er på folks personlighed, værdier og grundholdninger. Mennesker der er passionerede omkring det laver performer altså bare langt bedre end mennesker for hvem det bare er et job.

KONTAKT

BÜRO BÜRO A/S
Adelgade 102 a
8660 Skanderborg
Tlf. 52 340 440
info@buroburo.dk
www.buroburo.dk

© 2020 INDSIGT // Produceret af BüroBüro AS